Lansering av initiativet under Stockholm Fashion Week 
Inför lanseringen av initiativet gick Batavus in som sponsorer till Stockholm Fashion Week, där även Cykeltrafikomläggningen lanserades. Inspirationen till initativet kom från att vi i Sverige för drygt 50 år sedan bytte från vänstertrafik till högertrafik. Batavus ansåg det vara dags att ta en annan mer samtida problematik på allvar, och initiativet syftar helt enkelt till att få fler att aktivt tänka på vår miljö och i högre utsträckning byta från högertrafik till cykeltrafik. Anledningen till lanseringen under Fashion Week har var att befinna sig i en miljö där elcyklar kanske inte brukar synas, men borde göra med tanke på den medvetna gruppen människor som befinner sig där. Under de tre modedagarna fångades stilfulla människor som står bakom initiativet på bild, vilket användes i PR och på sociala kanaler. Helt enkelt en lite mer modern streetstyle.





Aktivering Norrmalmstorg i samband med Stockholm Fashion Week 
I samband med sponsorskapet arrangerades även en aktivitet på Norrmalmstorg för alla Stockholmare som inte var inbjudna som gäster under Fashion Week. Aktiveringen innebar en tävling med möjligheten att vinna en elcykel värd 23 000 kronor. På torget kunde man ta en bild med en elcykel från Batavus av en professionell fotograf. För att vara med och tävla behövde de fotograferade endast lägga upp en bild på sociala kanaler med en kort motivering om varför just de skulle vinna elcyklen, samt använda #cykeltrafikomläggningen och tagga Batavus i bilden. För att göra tävlingen mer geografiskt inkluderande kunde även människor runt om i Sverige ta egna bilder och ladda upp. Den slutliga vinnaren blev mamma Ulrika som skrivit en mycket fin motivering om hur mycket enklare vardagslivet skulle bli med elcykel.