I fredags kunde vi i olika nationella medier, bland annat i en artikel från Aftonbladet, läsa att en 27-åring på elsparkcykel omkom i samband med en krock i Helsinborg på torsdagen. Detta endast dagen efter att elsparkcyklarna kommit till staden. Företaget Voi uppger att olyckan skedde med en av deras cyklar och nu vill Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre att elsparkcyklarna tas bort. 

– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.

Voi beklagar det inträffade och har skickat hälsningar till den drabbades familj. De uppger att det har kontakt med myndigheter för att skapa sig en bild av vad som har hänt och understryker att trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga.

”Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer.”

Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.

– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.

De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700. Vi kan i andra artiklar läsa om hur akutmottagningar i flera städer har haft en ökad belastning på grund av skador från sparkcykelturer, alltifrån lättare skador på händer och armar till hårdare slag mot huvudet. Ett av de stora problemen uppges vara att det är oklart vad elsparkcyklarna ska klassas som, då de varken kan räknas till kategorin elcyklar eller mopeder, samt att de allra flesta reser utan hjälm trots att elsparkcyklarna åker fort. 

I en artikel hos DI Digital kommentrar bolaget önskan om förbud: 

"Vår uppfattning är att ett förbud mot alternativa fordon, som bidrar till att skapa mer hållbara och miljövänliga städer, inte är rätt väg att gå. Det handlar om att öka antalet cykelbanor och vägar för en modern stadsmiljö, ett samhälle som erbjuder ett större utbud att ta sig fram än enbart bilar, bussar och vanliga cyklar”, skriver bolaget i ett uttalande till Di Digital."

Vi på Cykeltrafikomläggningen vill inte uttrycka oss gällande huruvida sparkcyklarna bör förbjudas eller inte. Totalt sett är vi för alla initiativ som syftar till ett mer fossilfritt och hållbarhet beteende, men det är givetvis otroligt viktgit att säkerheten kan garanteras för resenärerna. Om det kan lösas genom tydligare restrriktioner och regler, långsammare färdtakt eller helt enkelt utbildande av åkare återstår att se. Vi kunde i förra veckan också läsa att Voi vunnit en stor upphandling med Stockholms stad om stadens elcyklar, men mer om det i kommande artikel.